Bevegos VD Peter blickar framåt på 2023
01 februari 2023
Med en oviss omvärld är det svårt att planera för framtiden. Trots detta resulterade 2022 i ett rekordår för Bevego, vilket visar på att allt är möjligt även i omvälvande tider. Det ger medarbetarna en extra drivkraft att fortsätta utveckla verksamheten, och Bevego ser positivt på året som ligger framför oss. I januari träffades alla säljarna för att prata om strategier och säkerställa att de arbetar mot samma mål under 2023.
”2022 resulterade i en historisk tillväxt för oss på Bevego. Trots alla händelser som präglade vår omvärld blev det ett rekordår. Pandemin fortsatte och ett krig bröt ut. Inflation, räntor och energipriser drog iväg och skapade en väldigt volatil prisbild men mitt i allt elände blev det ett fantastiskt år för vår verksamhet. En stor bidragande faktor till att det gick så bra för oss var att restriktionerna släppte och att vi äntligen fick åka ut och besöka våra kunder igen. ”Vår styrka ligger i att träffa kunderna och bygga relationer, inte i att ha teamsmöten.” säger Bevegos vd Peter Hamberg.
KAM-avdelning inom alla affärsområden
Det är många faktorer som bidragit till ökad tillväxt för Bevego. Alla avdelningar och filialer arbetar konstant för att utveckla verksamheten och det pågår ständigt både kortsiktiga och långsiktiga projekt för att öka försäljningen. Under 2022 har man åter kunnat arrangera event vilket gett ringar på vattnet. Bevego har bland annat deltagit på Nordbygg och även kommit igång med sina minimässor ute på filialerna.
Nytt för 2022 är att alla affärsområden har en etablerad KAM-avdelning. Vilket innebär att Teknisk isolering, Ventilation och Byggplåt nu har en organisation med säljare som är dedikerade till att möta upp mot storkundernas krav. Detta gör att Bevego i ännu större utsträckning kan bemöta kundernas behov, oavsett storlek på företag. Beslutet att arbeta med en KAM-avdelning inom alla affärsområden beror på att man sett fler och fler konsolideringar i branschen. Mindre företag köps upp och slås samman vilket bildar färre men större aktörer på marknaden, något som flera av Bevegos kunder genomgått de senaste åren.
Resultat av ny lojalitetsklubb
Peter berättar att de också sett ett resultat av den nya lojalitetsklubben som lanserades i januari 2022. Lojalitetsklubben har fått namnet SGDS Extra och är en fusion av kundklubbarna hos både Bevego, Dahl, Optimera, Kakelspecialisten och Konradssons Kakel. Nu samlas alla poäng på ett och samma ställe oavsett vilken av de fem företagen du handlar av. Det har gjort att många fått upp ögonen för Bevegos systerbolag de inte handlat hos tidigare. Till exempel har kunder som handlat VVS-produkter hos Dahl upptäckt fördelarna med att även handla hos Bevego och vice versa.
En mer hållbar fordonsflotta
”Hållbarhetsarbetet är viktigt hos oss på Bevego, precis som det är på koncernnivå hos Saint-Gobain. Vi arbetar till exempel med hållbarhetsambassadörer för att göra förbättringar ute på våra arbetsplatser. Något som fått stort fokus under 2022, och som kommer fortsätta 2023, är våra tester kring mer hållbara drivmedel till turbilarna. I och med att vi är med i Transportutmaningen 2030, ett Fossilfritt Sverige, har vi sagt att våra leveranser ska vara fossilfria till 2030, något som jag tror att vi kommer nå tidigare. Redan nu är vi uppe i 48% fossilfria leveranser. Vi har en fordonsflotta där vi utöver HVO100 bland annat testar el, CNG (komprimerad bio-gas) och LNG (flytande bio-gas). Även om det fungerar just nu vill vi ta reda på om det är hållbart på lång sikt, och vi har hela tiden ögonen öppna efter nya tekniker.” säger Peter.
Efterlängtad säljkonferens
När man nu har möjlighet att genomföra event igen passade Bevego på att samla sina säljare inom alla affärsområden till en säljkonferens i Göteborg. Konferensen hölls i januari och i grunden handlar det om att träffas och ha kul för att bli ett starkare team. Syftet med säljkonferensen var att skapa en tydlig färdriktning så att alla säljarna arbetar mot samma mål. Fokus låg på att prata strategier och säljprocesser, och att se till så att riktningen känns glasklar för alla.
Ser hoppfullt på framtiden
”Om man ska försöka sammanfatta vad vi ska fokusera på under 2023 så är det att utveckla vår säljprocess ytterligare, fortsätta lansera nya produkter samt förfina vår produktionsdel. Det blir till exempel en stor utbildningsinsats internt där fokus kommer att ligga på försäljning. Vi på Bevego är alltid flexibla och anpassar oss efter våra kunders behov. Man vet att marknaden ser olika ut i låg- och högkonjunktur, så har det alltid varit. Vi vet att nyproduktion av bostäder kommer att gå ner, och då går troligtvis renoveringarna upp. Energirenoveringar kommer att vara högst aktuellt framgent och där ligger både ventilation och teknisk isolering rätt i tiden. Vi ser positivt på framtiden och kommer att hålla full fart även under detta år.” avslutar en hoppfull Peter.