Ny kundklubb för Bevego och flera andra butiker
12 januari 2022
För två år sedan började tankarna på en ny kundklubb. Den skulle förenkla för medlemmarna och göra det smidigt att samla poäng från alla butiker inom koncernen. Nu har detta blivit verklighet och den 10 januari lanserades den helt nya kundklubben med namnet SGDS Extra. Inger Lönn arbetar som kundklubbsansvarig och här berättar hon mer om fördelarna med det nya konceptet.
Fem proffsbutiker att handla i
De företag som nu ingår i den nya kundklubben är Bevego, Dahl, Optimera, Kakelspecialisten och Konradssons Kakel som alla ägs av koncernen Saint-Gobain. De fem företagen är alla proffsbutiker som riktar sig till yrkesverksamma inom specifika områden. Det går att se synergieffekter mellan butikerna, och du som handlar i den ena butiken kan även ha nytta av sortimentet i de andra butikerna. Det är just detta som är styrkan med den nya kundklubben.
“Plåtslagarna som handlar hos Bevego kan till exempel behöva köpa virke, då ska det vara enkelt att göra det hos Optimera. Plattsättarna som handlar hos Kakelspecialisten eller Konradssons kakel kanske söker tillbehör inom VS och kan då vända sig till Dahl. Denna nya kundklubb gör att man automatiskt samlar poäng och får fina fördelar om man handlar hos någon av de kopplade butikerna.” säger Inger.
Kriterier för att bli medlem
Många av Bevegos kunder har varit medlemmar i Bevegos tidigare kundklubb, ni har automatiskt flyttats över till SGDS Extra och den tidigare kundklubben är nu stängd. Tidigare har det funnits vissa kriterier för att kunna bli medlem, och de snarlika reglerna som gäller för den nya kundklubben är följande:
- SGDS Extra vänder sig till mindre ägarledda företag som inte är medlem i branschrelaterade inköpskedjor eller har särskilda avtals överenskommelser, och som i övrigt uppfyller de allmänna villkoren för Kundklubben SGDS Extra.
- Det är endast firmatecknare som kan ansluta sitt företag till SGDS Extra.
Fördelar med att vara kundklubbsmedlem
“Kundklubben vänder sig till mindre ägarledda företag, ofta med upp till 10 anställda. Vi som kundklubb har större makt att förhandla med stora aktörer för att få fördelaktiga erbjudande och rabatter för våra medlemmar, jämfört med vad en enskild entreprenör kan åstadkomma. Nu när flera kundklubbar går samman får vi ännu större möjlighet att påverka. Kundklubbarna går från ca 4000-5000 medlemmar till att istället vara rösten utåt för ca 18 000 medlemmar.” säger Inger.
Under det intensiva arbetet med sammanslagningen har man sett att många av medlemmarna i Bevegos kundklubb även varit medlemmar hos till exempel Dahl eller Optimera. Detta visar på att sammanslagningen redan från start kommer att underlätta för många kunder. Poängen som du tjänar ihop genom att handla i de kopplade butikerna kommer nu att samlas på ett och samma ställe, och du kommer snabbare upp till fina premier. SGDS Extra innebär också fler och bättre förmåner.
Kundklubben blir också en social plattform
“Det är roligt att uppmuntra våra kunder att besöka och handla hos våra systerföretag, och det är just detta vi vill premiera med en gemensam kundklubb. Vi kommer också att anordna flera event under året för att kundklubben även ska bli en social plattform. Där kan man både träffa kollegor i branschen och i närliggande branscher.” säger Inger.
Redan nu i januari öppnar anmälan till SGDS Extra padelturnering med deltävlingar under mars. Håll utkik när anmälan öppnar, det är först till kvarn som gäller. Finalen kommer att ske i Stockholm i samband med Nordbygg i slutet av april, och förstapriset är en padelresa till Mallorca.
Bli medlem i SGDS Extra
Kundklubbens nya namn SGDS Extra kommer från det svenska moderbolaget SGDS Gruppen AB. Du som vill bli medlem i kundklubben vänder dig till din säljare på Bevego, eller tittar in i din närmaste Bevegobutik så får du all hjälp du behöver. Det är inget som du själv måste göra, utan du får hjälp med att skicka in en anmälan till kundklubben. Om du har frågor eller funderingar är du precis lika välkommen att ta kontakt med din närmaste filial.