
Plåten lackas orange till raffinaderiet
28 februari 2025
På Preems raffinaderi i Lysekil pågår just nu en omfattande omställning till fossilfri produktion för att minska utsläppen i hela värdekedjan. Denna omställning innebär många om- och tillbyggnader i området, vilket kräver resurser av en otroligt stor mängd människor med olika kompetenser. GM Plåt har just nu fyra plåtslagare på plats för att montera fasadplåt på ett nytt ställverk. Även fasadplåten har krävt expertis från många människor, då den bland annat mellanlandat i Västra Frölunda för att få sin rätta Preem-orange kulör.
GM Plåt är ett plåtslageri med filialer i Lysekil, Uddevalla, Munkedal och Orust. De har gjort flera arbeten här på Preemraff i Lysekil, på uppdrag av byggföretaget Hansson & Söner Entreprenad som de har ett nära samarbete med. I mitten av 2024 började ett nytt ställverk att byggas, och GM Plåt fick i uppdrag att isolera och montera fasaden. När förhandlingarna var klara landade projektet hos arbetsledaren Kristoffer Åsberg på GM Plåt.
”Vi drog igång vårt arbete här på ställverket i slutet av januari och nu har vi fyra plåtslagare på plats dagligen. Deadlinen är egentligen att vi ska bli klara så fort som möjligt. Därför behöver vi vara fyra personer, men det är också för att man behöver vara flera när man hanterar de stora och tunga plåtarna. Plåtarna är allt mellan tre och sju meter långa. Det får inte blåsa när man bär plåtarna, men det är ju sällan vindstilla i Lysekil.” säger Kristoffer med ett skratt.
Kristoffer Åsberg, Patrik Hermansson och Daniel Gustavsson på GM Plåt. I teamet ingår även Christoffer Elfström.
Profilerad plåt från Plannja
Plåten som GM Plåt monterar på Preemraff i Lysekil är beställd av Bevego och heter TP70. Detta är en galvad plåt med bärande profil från Plannja som går att få i vitt, svart eller omålad som standard. Men när denna plåt levereras till Preemraff är det inte standard som gäller, då ska den istället vara lackad i Preems egen orange kulör.
”Det är mycket som är speciellt med att arbeta här på Preemraff. Det är ett otroligt stort område och det är mycket hög säkerhet här. Med tanke på Preems verksamhet så måste alla som arbetar här kläs sig i speciella flamskyddade arbetskläder, och de är svindyra kan jag tillägga. Det är också flera typer av utbildningar som vi måste gå för att få arbeta på området. Till och med kulören på plåten är speciell, och den måste köras ner till Göteborg för att lackas. Jag kan tycka att det är lite överkurs, men det är bra att det skapar arbetstillfällen.” säger Kristoffer.
1200 kvm plåt lackas orange
Till ställverket har GM Plåt beställt 1200 kvadratmeter orange plåt av Bevego i Trollhättan. Plåten beställs i vitt av Plannja, och innan den levereras till Preemraff mellanlandar den hos en av Bevegos samarbetspartners för att lackeras. Det är företaget AllCoating Industrilackeringar i Västra Frölunda som tar emot plåten, och som förvandlar den från vit till orange.
”Jag och min bror Bosse startade AllCoating Industrilackeringar för 39 år sedan. Sedan dess har vi i princip gjort samma sak. Vi lackar stort som litet, och inriktar oss på byggplåtslageri. Bevego har vi samarbetat med länge, de skickar jobb till oss och vi beställer plåt från dem. Vi har en del plåt i lager och arbetar med många olika typer av material, för att erbjudad den servicen till våra kunder.” berättar Peter Berntsson på AllCoating Industrilackeringar.
Följsamt och reptåligt resultat
Inne i verkstan i Västra Frölunda visar Bosse Berntsson hur den profilerade plåten förbereds av kollegorna och hängs upp på linan som tar plåten genom lackeringen. Plåten lackeras med en metod som heter FLEXCOAT, som Bosse och Peter själva har tagit fram. Ytan blir följbar och elastisk, och samtidigt mycket reptålig. Färgen laddas med många tusen volt och påförs med statisk elektricitet, vilket gör att färgen tränger in bättre i materialet. På grund av laddningen slår färgen runt så att kanterna på plåtens baksida också täcks med färg, vilket ofta är värdefullt.
Bosse Berntsson driver AllCoating Industrilackeringar tillsammans med sin bror Peter Berntsson.
Efter lackeringen åker plåten in i en stor ugn, och är bearbetningsbar direkt efter behandlingen med FLEXCOAT. ”Speciallackerad plåt har efterfrågats mer och mer de senaste åren. Det är ofta arkitekter som föreskrivit en specifik kulör som gör att plåten behöver speciallackeras. Det gör arkitekterna till våra bästa vänner.” skrattar Bosse och fortsätter. ”Jag tycker att detta är ett väldigt roligt jobb. Det allra roligaste är när man får stå och lacka för hand.”
Bild från Google Maps över Preemraff i Lysekil.
Skandinaviens största raffinaderi
Preems raffinaderi i Lysekil är Skandinaviens största och ett av Europas modernaste. Raffinaderiet har en egen hamn och invigdes 1975. Tillsammans med Preems raffinaderi i Göteborg finns möjligheten att producera upp till 18 miljoner kubikmeter drivmedel per år. Detta är 80 procent av den svenska raffinaderikapaciteten och 40 procent av den nordiska. Just nu pågår en stor omställning på Preemraff i Lysekil för att kunna ställa om till en mer fossilfri produktion.
Minst 2,5 miljoner kubikmeter drivmedel ska vara förnybart år 2027, och till 2035 ska cirka 5 miljoner kubikmeter vara förnybart. Användningen av råolja minskas samtidigt som Preem växlar till förnybara alternativ som biooljor från restprodukter från skog- och lantbruk och livsmedelsindustrin. Preems definition av klimatneutralitet innebär att deras utsläpp i hela värdekedjan ska reduceras med minst 90% från basåret 2018 till målåret 2035.
Kristoffer, Patrik och Daniel på GM Plåt.
900 entreprenörer i projektet
”Byggnationen av detta ställverk började sommaren 2024 och nu i maj måste det vara klart, även marken runt omkring ställverket måste vara helt färdig då. Detta är en del av Preems projekt som de kallar för ICR-projektet, en investering på flera miljarder för att ställa om till en fossilfri produktion. Detta är ett enormt projekt där allt byggs med fyrfaldig säkerhet jämfört med ett vanligt bygge. Just nu är vi runt 900 entreprenörer i projektet. Var sjätte år har Preem i Lysekil också ett så kallat storstopp för att utföra underhåll, och nästa stopp blir i september. Då kommer många investeringar inom ICR-projektet att genomföras. Under ett storstopp är det upp emot 4500 entreprenörer som arbetar på området.” berättar Tomas Wallin som är Site Manager på Hansson & Söner.
Ett roligt jobb för GM Plåt
GM Plåt tar på sig alla typer av uppdrag inom byggnadsplåtslageri, allt från nyproduktion, takrenoveringar och service. Däremot arbetar GM Plåt sällan i så här stora projekt. ”Det som framförallt skiljer detta jobbet är att vi sällan är så här många plåtslagare på samma projekt. Jag tror att gubbarna tycker det är roligt att få arbeta ihop, annars träffas man ju bara på frukost och middag. Det är en bra arbetsplats här på Preemraff, vi är nöjda med samarbetet med Hansson & Söner, och jag är väldigt nöjd med våra plåtslagare. De är duktiga och självgående.” säger Kristoffer.
Isolering och plåt från Bevego
Utöver att montera den profilerade plåten på fasaden innefattar GM Plåts uppdrag också krönplåt och takavvattning samt att montera isolering. Tack vare att GM Plåt har egna snickare kan de ta på sig det totala fasadarbetet. På stommen av betong sätts en Z-profil som är 120 mm, sedan isolerande stålregelskivor mellan profilerna, ovanpå det en vindduk, och till sist plåt.
”Vi har beställt allt material av Bevego, utöver plåten har vi köpt takavvattning och isolering. Det var 1100 kvadratmeter stålregelskivor som gick åt i detta projekt. Vi på GM Plåt har handlat av Bevego i många, många år. Det är delvis för att de har ett bra utbud och bra kvalitet på sina produkter, men också för att vi får riktigt bra service.” säger Kristoffer.