Premiär för Makita road tour hos Bevego
10 maj 2023
Makita har ett otroligt stort sortiment, bara för 18V-batteriet finns över 400 maskiner. För en återförsäljare som Bevego är det omöjligt att visa upp hela sortimentet i en butik. Därför är Makita road tour ett perfekt tillfälle för Bevegos kunder att upptäcka en större del av sortimentet. Makita road tour är ett koncept som bygger på en 40 fots container, fullastad med verktyg och maskiner.
Torsdagen den 27 april var den stora containern på över 12 meter lastad med ca 130 olika maskiner, och allt packades upp hos Bevego i Västerås. Det blev en dag som innehöll 300 besökare, 60 kg kebabkött, 6 Makitasäljare, ett framgångsrikt combokit, aprilväder och en försäljning på över en halv miljon kronor!
”Vi på Bevego i Västerås gjorde allt i vår makt för att det skulle bli ett lyckat event, och det gav resultat! Innan pandemin var vi duktiga på att ordna större event så vi vet att det kräver hårt arbete. Våra utesäljare har varit i kontakt med sina kunder och här i butiken har vi pratat om Makita road tour med alla som kommit in. En display med produkter från Makita har stått vid entrén tillsammans med information om eventet, men det handlar framförallt om att bjuda in kunderna personligen. Makita road tour här i Västerås blev otroligt lyckat och alla var jättenöjda efteråt.” säger Jesper Johansson som är platschef på Bevego i Västerås.
Stort engagemang i regionen
Hela region Mellan engagerade sig i eventet och även utesäljarna på Bevego i Örebro, Karlstad, Falun, Eskilstuna och Gävle passade på att bjuda in sina kunder när Makita road tour besökte Västerås. Under eventet hade Makita fina erbjudanden som lockade många att göra ett fynd. Filialen i Västerås tog emot förbeställningar och redan innan eventet motsvarade beställningarna 50 % av den summa Makita och Bevego hade som mål att nå under dagen. Flera kunder med långt avstånd till Västerås kom på idéen att skicka sin utesäljare att hämta upp deras beställningar, så det var minst sagt högt tryck på produkterna.
Premiärbesöket hos Bevego
”Vi behöver planera Makita road tour väl för det är ganska omständligt att åka runt med en 40 fots container som väger 6 ton. Under 2023 har vi totalt 22 stopp planerade över hela Sverige. Turnén har aldrig besökt Bevego, så i år ville vi gärna göra ett stopp där och undersöka intresset för Makitas produkter hos Bevegos kunder. Detta stopp behövde ske i närheten av Stockholm så tillsammans med Bevego kom vi fram till att Makita road tour skulle stanna vid filialen i Västerås.” säger David Persson som är Key Account Manager på Makita.
Besöket av Makita road tour började planeras redan för ett år sedan och det är mycket som ska falla på plats innan eventet kan genomföras. Upplägg, logistik, kapacitet, sortiment, erbjudande och mycket mer. Carola Lundin är produktansvarig inom byggplåt på Bevego och har projektlett eventet under det gångna året. ”Vi på Bevego har jobbat hårt för att lyfta vår försäljning av elmaskiner och tillbehör, därför känns det extra roligt att detta event blev en succé både bland kunder och personal.” säger Carola.
Makita väcker uppmärksamhet
”Makita är verkligen ett populärt varumärke, det ser vi även till vardags i butiken. Vår målgrupp är ju en kategori av män som tycker det är jätteroligt med maskiner! Och när dörrarna till en 6 ton tung container fylld med maskiner öppnas är det rätt fränt! Man märkte att de stora tälten med Makitas logga väckte uppmärksamhet, bilarna på vägen intill körde långsamt för att hinna kolla vad vi gjorde, det var nästan så att det kunde skett en olycka där.” säger Jesper.
Över 300 besökare på Makita road tour
Makita road tour är ett koncept som startades i Danmark under 2021, och som medarbetarna här i Sverige valde att ta vidare under 2022. Teamet på Makita har nu skapat en inarbetad struktur där de sätter upp tält över ett stort eventområde, och packar upp mängder med demoprodukter som besökarna kan testa. Här i Västerås hade Makita 6 medarbetare på plats som hjälpte besökarna, som denna dag var över 300 stycken!
Grillade 60 kilo kebabkött
”Vi hade 50 anmälningar innan eventet, men vi sa också att det var okej att titta förbi utan att anmäla sig. Det var lite svårt att planera maten, nästa gång får vi säga att man måste anmäla sig om man vill ha mat. Vi hade laddat upp med 50 kilo kebabkött men vi fick åka och köpa ytterligare 10 kilo kött och mer bröd under dagen. Det slutade med att vi serverade mat till 300 personer! Tim stekte kebabkött konstant under 6 timmar, tillslut hade han kramp i armen och var täckt i flott kan man säga.” skrattar Jesper och tillägger att Tim var en av dagens hjältar.
Combokit framtaget för Bevegos kunder
En annan av dagens favoriter var det combokit som Makita och Bevego tagit fram tillsammans, ett set med produkter som passar Bevegos kunder och som såldes till riktigt bra pris under dagen. Detta paket blev dagens snackis och innehöll fyra maskiner, två batterier, en laddare samt en Makitaväska. Makita är marknadsledande leverantör av elverktyg för professionellt bruk i Sverige. En av deras framgångsfaktorer är att ett och samma batteri kan användas till en så stor mängd olika maskiner.
Under dagen pågick en tävling där utmaningen var att klippa till en bit plåt med en vikt så nära 22 gram som möjligt.
Davids favoriter från Makita
”Vi har till exempel 420 maskiner som passar till vårt 18V-batteri. Vi har väldigt mycket fina produkter och den stora mängden gör det svårt att visa upp hela sortimentet samtidigt. När vi lastar containern inför Makita road tour brukar vi välja ut 50 % nyheter och 50 % populära produkter. En maskin vi hade med till Bevego som jag tycker är lite extra rolig är en batteridriven mikro. Det är faktiskt en väldigt smart grej att ha i sin bil, så att man värma sin matlåda var man än är. En annan maskin som borde få mer uppmärksamhet är en metallcirkelsåg som är riktigt, riktigt bra. Den är helt täckt så att det inte skvätter några metallspån.” säger David.
Teamet från Makita och Bevego som höll ställningarna under dagen.
Försäljning på över en halv miljon kronor
”Makita road tour gav så mycket mer än vi hade kunnat tro. Det var en riktigt rolig dag och vi sålde över en halv miljon kronor, det är långt över vårt mål för dagen. Vi var lite nervösa eftersom vi inte haft något event på länge, skulle det komma några besökare i april under en lågkonjunktur? Och det gjorde det ju! Det blev en härlig inramning på eventet och Makita hade så bra kapacitet, jag tror att alla som ville ställa frågor fick den hjälp de ville ha. Vi är supernöjda, vi skulle gärna ha besök av Makita road tour nästa år igen!” säger Jesper.
”Vi väljer noga ut de återförsäljare vi ska besöka under Makita road tour, och vi vill att de ska satsa lite extra när vi kommer. Det ska bli ett maffigt event. Och det hade Bevego verkligen lyckats med. Jag är jätteimponerad över det arbete de hade lagt ner! Det kändes som att Bevego hade fått dit helt rätt kunder som verkligen var intresserade av våra produkter och ställde många frågor. Det är alltid roligt!” avslutar David.